ОСВІТНЯ ПРОГРАМА Новоолександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нижньосірогозької районної ради Нижньосірогозького району Херсонської області на 2019-2020 навчальний рік (продовження)
Розділ 6
Показники (вимірники) реалізації освітньої програми
Для оцінки результативності
освітнього процесу в Новоолександрівській школі будуть застосовані моніторинг результативності,
починаючи з класів, де за рішенням педагогічної ради передбачено семестрове та
річне оцінювання.
Протягом навчального року
здійснювати поточний моніторинг знань та вмінь здобувачів освіти, умови,
порядок та строки яких, визначати Річним
планом Новоолександрівської ЗОШ І-ІІІ ст.
За результатами навчальних
семестрів та року буде здійснюватися моніторинг навчальних досягнень учнів з
базових дисциплін (особливу увагу приділяти навчальним предметам, з яких
передбачено складання ДПА та ЗНО).
Для більш об’єктивної оцінки буде
зроблено аналіз результативності по
класах,порівнюючи результативність із минулими навчальними роками (за основу
взяти термін в п’ять років).
При аналізі навчальних досягнень учнів 5-х класів
протягом вересня – жовтня буде здійснюватися незалежне оцінювання знань та
вмінь учнів (зрізи знань) та будуть порівнюватися результати з минулими
навчальними роками.
Керівники шкільних методичних
об’єднань та вчителі будуть здійснювати
моніторинг та аналіз результативності за предметами за останні п’ять років.
Обов’язково буде здійснюватися
порівнювальний аналіз результатів зовнішнього незалежного оцінювання,
складеного випускниками, із річними оцінками за 11 клас.
Для оцінки професійної
діяльності вчителів здійснюватиметься відповідний моніторинг.
Усі моніторингові показники
повинні бути у відсотковому показнику.
На підставі моніторингових
досліджень буде проведено аналіз, необхідно
визначати причини такого стану та засоби щодо покращення результатів освітньої
діяльності.
Основними критеріями оцінки
освітньої діяльності є показники якості та динаміки (покращення чи погіршення)
результативності навчально – виховного процесу.
Для об’єктивності оцінювання
перебачити проведення підсумкових поточних, тематичних, семестрових, річних
робіт за зразком Українського центру оцінювання якості освіти.
Рівень
досягнень учнів буде вивчатись: шляхом моніторингу
знань, умінь і навичок з окремих предметів; проведення контрольних випробувань
учнів; участі учнів школи у предметних
олімпіадах різного рівня, Всеукраїнських інтелектуальних конкурсах та турнірах;
шляхом складання та захисту наукових проектів та участі в роботі МАН; аналізу
результатів участі учнів у ДПА і ЗНО.
Розділ 7. Програмно-методичне
забезпечення освітньої програми.
Освітня
програма закладу загальної середньої освіти складена відповідно до листа
Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 р. № 1/9-254 «Щодо
типових освітніх програм для 2-11 класів» та таких нормативних документів:
для 1-2-х класів (2018/2019 та 2019/2020 навчальні роки) -
·
Державний стандарт початкової
освіти
(постанова
Кабінету міністрів України від 21.02. 2018 р. № 87)
·
«Про затвердження типових
освітніх та навчальних програм для 1-2 класів закладів загальної середньої
освіти» (Типова освітня програма (О.
Я. Савченко.)
(наказ
Міністерства освіти і науки від 21.03.2018 р. № 268)
для 2-4-х класів (2018/2019, 2019/2020, 2020/2021 навчальні роки) -
·
Державний стандарт початкової
освіти
(постанова
Кабінету міністрів України від 23.11. 2011 р. № 1392)
·
«Про затвердження типової
освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня»
(наказ
Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 р. № 407)
для 5-9-х класів (2018/2019 - 2022/2023 навчальні роки)
-
·
Державний стандарт повної
загальної середньої освіти
(постанова
Кабінету міністрів України від 23.11. 2011 р. № 1392)
·
«Про затвердження типової
освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня»
(наказ
Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 р. № 405)
для 10-11-х класів (2018/2019 та
2019/2020 навчальні роки)
-
·
Державний стандарт повної
загальної середньої освіти
(постанова
Кабінету міністрів України від 23.11. 2011 р. № 1392)
·
«Про затвердження типової
освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня»
(наказ
Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 р. № 408)
для 11-х класів (2018/2019
навчальний рік) -
·
Державний стандарт повної
загальної середньої освіти
(постанова
Кабінету міністрів України від 14.01. 2004 р. № 24)
·
«Про затвердження типової
освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня»
(наказ
Міністерства освіти і науки від 20.04.2018 р. № 406).
Програмно-методичне забезпечення освітньої програми включає :
Наказ Міністерства
освіти і науки України від 20.02.2002 № 128 «Про затвердження Нормативів
наповнюваності груп дошкільних навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого
типу, класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп
подовженого дня і виховних груп загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів
та Порядку поділу класів на групи при вивченні окремих предметів у
загальноосвітніх навчальних закладах», зареєстрованого в Міністерстві юстиції
України від 6 березня 2002 року за № 229/6517 (зі змінами).
Лист
Державної служби якості освіти від 24.05.2018 № 01-22/322 «Про
результати аналізу освітньої програми на відповідність Державному стандарту»
Перелік освітніх програм
Для школи І ступеня
1.
Типова освітня програма, розроблена під керівництвом
Савченко О. 1-2 клас (наказ МОН України від 21.03. 2018 року № 268);
2.
Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних
закладів з українською мовою навчання. 1-4 класи. (зі змінами) (наказ МОН
України від 05.08. 2016 року № 2948);
3.
Навчальні програми з іноземних мови для загальноосвітніх
навчальних закладів і спеціалізованих шкіл з поглибленим вивченням іноземних
мов. 1-4 класи. (зі змінами) (наказ МОН України від 05.08. 2016 року № 2948).
Для школи ІІ ступеня
Перелік оновлених навчальних
програм для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів
(затверджено наказом МОН України від 07.06.2017 № 804 «Про оновлені
навчальні програми для учнів 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів»)
№ п/п
|
Назва навчальної програми
|
1.
|
Українська мова
|
2.
|
Українська література
|
3.
|
Зарубіжна література
|
4.
|
Іноземні мови (англійська, німецька)
|
5.
|
Російська мова для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням
українською мовою (початок вивчення з 5 класу)
|
6.
|
Історія України
|
7.
|
Всесвітня історія
|
8.
|
Математика
|
9.
|
Інформатика
|
10.
|
Природознавство
|
11.
|
Географія
|
12.
|
Біологія
|
13.
|
Фізика
|
14.
|
Хімія
|
15.
|
Основи здоров’я
|
16.
|
Трудове навчання
|
17.
|
Мистецтво
|
18.
|
Навчальні програми для 8-9 класів з поглибленим вивченням окремих (математика, хімія, фізика, біологія,
географія)
|
Для школи ІІІ ступеня
Перелік оновлених навчальних
програм для учнів
закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня
(затверджено Наказом МОН України № 826 від 14.07.16 року
«Про затвердження навчальних програм для 10-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів»)
№ п/п
|
Назва навчальної
програми
|
Рівень вивчення
|
1.
|
Українська мова
|
|
2.
|
Астрономія
|
|
3.
|
Біологія
|
|
4.
|
Всесвітня історія
|
|
5.
|
Географія
|
|
6.
|
Екологія
|
|
7.
|
Економіка
|
|
8.
|
Зарубіжна література
|
|
9.
|
Захист Вітчизни
|
рівень стандарту
|
10.
|
Інформатика
|
|
11.
|
Історія України
|
|
12.
|
Людина і світ
|
|
13.
|
Математика
|
|
14.
|
Правознавство
|
|
15.
|
Технології
|
|
16.
|
Українська література
|
|
17.
|
Фізика
|
|
18.
|
Фізична культура
|
|
19.
|
Хімія
|
|
20.
|
Художня культура
|
|
21.
|
Англійська мова
|
Перелік програм для реалізації варіативного складника
формується в навчальних планах з урахуванням змін у Переліках навчальних
програм, підручників та навчально-методичних посібників, рекомендованих
Міністерством освіти і науки України для використання в початковій, основній і
старшій школі загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською
мовою.
Освітня програма для школи І
ступеня
Загальні
положення
Освітня програма для 1—2 класів на 2018/2019 – 2019/2020 начальні роки та
для 2-4 класів на 2018/2019 – 2020/2021 навчальний роки складена на основі
Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня
(початкова освіта) і розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та
постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про
затвердження Державного стандарту початкової загальної освіти».
Освітня програма окреслює рекомендовані підходи до планування й організації
закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для досягнення учнями
обов’язкових результатів навчання, визначених Державним стандартом початкової
загальної освіти (далі – Державний стандарт).
Освітня програма визначає:
-
загальний обсяг
навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих
предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а
також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних
планів (таблиці 1, 2);
-
очікувані результати
навчання учнів подані в рамках навчальних програм,
-
перелік навчальних
програм, які мають гриф «Затверджено Міністерством освіти і науки України» і
розміщені на офіційному веб-сайті МОН);
-
рекомендовані форми
організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення
якості освіти;
-
вимоги до осіб, які
можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі
взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 1-4-х класів закладів
загальної середньої освіти складає 3500 годин/навчальний рік: для 1-х класів –
850 годин/навчальний рік, для 2-х класів – 875 годин/навчальний рік, для 3-х
класів – 910 годин/навчальний рік, для 4-х класів – 910 годин/навчальний
рік.
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у
навчальних планах закладу загальної середньої освіти І ступеня (далі
–навчальний план).
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру першого рівня
освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками
навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів.
Навчальні плани початкової школи передбачають реалізацію освітніх галузей
Базового навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони
охоплюють інваріантний складник та варіативний складник, в якому передбачено додаткові
години на вивчення предметів інваріантного складника, курси за вибором,
індивідуальні та групові заняття, консультації.
Повноцінність початкової
освіти забезпечується реалізацією як інваріантної, так і варіативної складових,
які в обов'язковому порядку фінансуються з відповідних бюджетів.
Освітня галузь «Мови і
літератури» з урахуванням вікових особливостей учнів у навчальних планах
реалізується через окремі предмети «Українська мова (мова і читання)»,
«Іноземна мова».
Освітні галузі «Математика»,
«Природознавство» реалізуються через однойменні окремі предмети, відповідно, -
«Математика», «Природознавство».
Освітня
галузь «Суспільствознавство» реалізується предметом «Я у світі».
Освітня галузь «Здоров'я і
фізична культура» реалізується окремими предметами «Основи здоров'я» та
«Фізична культура».
Освітня галузь «Технології»
реалізується через окремі предмети «Трудове навчання» та «Інформатика».
Освітня галузь «Мистецтво»
реалізується окремими предметами «Образотворче мистецтво» і «Музичне мистецтво»
у 2-4 класах та інтегрованим курсом «Мистецтво» у 1-х класах.
У початковій школі буде
здійснюватися поділ класів на групи при вивченні окремих предметів відповідно
до чинних нормативів (наказ Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002
р. № 128, зареєстрований в Міністерстві юстиції України від 06.03.2002 за №
229/6517).
При визначенні гранично
допустимого навантаження учнів ураховані санітарно-гігієнічні норми та
нормативну тривалість уроків: у 1-х класах – 35 хвилин, у 2-4 класах – 40 хвилин.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 20 квітня
2011 року № 462 «Про затвердження Державного стандарту початкової
загальної освіти» години фізичної культури не враховуються при визначенні
гранично допустимого навантаження учнів.
Варіативна складова навчальних планів використовується на
підсилення предметів інваріантної складової (української мови). Розподіл годин
на вивчення тієї чи іншої теми
навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл годин
фіксується у календарному плані, який погоджується директором закладу освіти чи
його заступником. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного журналу,
відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені години;
Варіативна складова навчальних планів використовується на
запровадження факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом
освіти спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (логіка, культура
добросусідства) та на індивідуальні заняття та консультації.
Варіативність змісту початкової освіти реалізується також через
запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для
задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку
наскрізних умінь тощо.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань
школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки здійснюється
не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи здоров'я», а
інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної складових
навчальних планів. Змістове наповнення предмета «Фізична культура» учитель
формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових
особливостей учнів, їх інтересів. Через варіативні модулі можуть
реалізовуватись не лише окремі види спорту, а й ритміка, хореографія, пластика,
тощо.
Для недопущення перевантаження учнів необхідно
враховувати їх навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних,
спортивних школах тощо). Так, у закладі загальної середньої освіти за рішенням
педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволятиметься враховувати результати
їх навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у
позашкільних закладах.
Гранична наповнюваність класів встановлюється відповідно
до Закону України «Про загальну середню освіту».
Навчальні
плани зорієнтовані на роботу початкової школи за 5-денним навчальними тижнем.
Гранично допустиме навчальне
навантаження учнів1-4 класів встановлено відповідно до вимог Закону України
"Про загальну середню освіту". Відповідно до постанови Кабінету
Міністрів України "Про затвердження Державного стандарту базової і повної
загальної середньої освіти" години фізичної культури не враховуються при
визначені гранично допустимого навантаження учнів.
Змістові лінії мовно-літературної освітньої галузі
у 1-2 класах реалізується через інтегрований курс «Навчання грамоти».
Зміст технологічної освітньої галузі у 1 -2 класах
реалізується через навчальний предмет «Дизайн і технології» та «Інформатика» ;
у 3 - 4 класах реалізується через предмети «Трудове навчання» та «Інформатика».
Для реалізації освітньої галузі «Мистецтво» в 1
класі обрано «Мистецтво», у 2-4 класах обрано окремі курси «Музичне мистецтво»
та «Образотворче мистецтво».
Освітня галузь «Суспільствознавство» реалізується
у 1-2 класі навчальним предметом « Я досліджую світ»; у 3-4 класах навчальним
предметом «Я у світі». Освітні галузі "Математика",
"Природознавство"у 3-4 класах
реалізуються через однойменні навчальні предмети, відповідно -
"Математика", "Природознавство"; у 1-2 класах освітня
галузь реалізується через навчальний предмет « Математика».
Формування
навичок здорового способу життя та безпечної поведінки у 3-4 класі здійснюється в рамках курсу «Основи
здоров'я».
У 1-2 класах у варіативній частині взята додаткова
година для вивчення англійської мови , так як це дає можливість кожному учню
поглибити і розширити свої знання з англійської мови ,а також підвищити свій
загальноосвітній, загальнокультурний рівень ,зміст якого виходить за межі
передбачених інваріантною складовою навчального плану, долучитися до різних
видів практичної діяльності . А
отже учні початкової школи зможуть набути достатнього особистого досвіду
культури спілкування і співпраці у різних видах навчальної діяльності з цього предмета , самовираження у творчих видах завдань, оволодіння
загальнонавчальними та цільовими компетентностями.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті,
визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної
освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
Такі ключові
компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна
грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності
можуть формуватися відразу засобами усіх предметів.
Виокремлення
в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як
«Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність»,
«Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати
знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна
спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів
педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також
практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати
виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості перевіряти його на
практиці й встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.
Формуванню ключових компетентностей сприяє встановлення
та реалізація в освітньому процесі міжпредметних і внутрішньопредметних
зв’язків, а саме: змістово-інформаційних, операційно-діяльнісних і
організаційно-методичних. Їх використання посилює пізнавальний інтерес учнів до
навчання і підвищує рівень їхньої загальної культури, створює умови для
систематизації навчального матеріалу і формування наукового світогляду. Учні
набувають досвіду застосування знань на практиці та перенесення їх в нові
ситуації.
Вимоги до осіб, які можуть розпочинати
здобуття базової середньої освіти
Початкова освіта здобувається, як правило, з шести років (відповідно до
Закону України «Про освіту»).
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової
середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
-
Мови і літератури
-
Суспільствознавство
-
Мистецтво
-
Математика
-
Природознавство
-
Технології
-
Здоров’я і фізична
культура.
Логічна послідовність
вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах
Форми організації освітнього процесу
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку,
екскурсії, віртуальні подорожі, спектаклі, квести, які вчитель організує у
межах уроку або в позаурочний час.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у
змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного
стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи
конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних
результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та інструменти системи внутрішнього
забезпечення якості освіти
Система
внутрішнього забезпечення якості складається з наступних компонентів:
-
кадрове забезпечення
освітньої діяльності;
-
навчально-методичне
забезпечення освітньої діяльності;
-
матеріально-технічне
забезпечення освітньої діяльності;
-
якість проведення
навчальних занять;
-
моніторинг досягнення учнями
результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
-
оновлення методичної бази
освітньої діяльності;
-
контроль за виконанням
навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів,
розробка рекомендацій щодо їх покращення;
-
моніторинг та оптимізація
соціально-психологічного середовища закладу освіти;
-
створення необхідних умов
для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Очікувані результати
навчання здобувачів освіти
Освітня програма закладу початкової освіти передбачає досягнення учнями
результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що
передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти у розділі «Інформаційна відкритість» за
покликанням http://school16.org
На основі освітньої програми закладу освіти створено та затверджуно
навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію освітнього процесу
Освітня програма для школи ІІ
ступеня
Загальні
положення
Освітня програма закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня (базова
середня освіта) розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження
Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти».
Освітня програма базової середньої освіти окреслює підходи до планування й
організації закладом освіти єдиного комплексу освітніх компонентів для
досягнення учнями обов’язкових результатів навчання, визначених Державним
стандартом базової та повної загальної середньої освіти.
Освітня програма визначає:
-
загальний обсяг
навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих
предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а
також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних
планів (таблиця 8);
-
очікувані результати
навчання учнів подані в рамках навчальних програм;
-
перелік навчальних програм, які мають гриф
«Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному
веб-сайті МОН);
-
рекомендовані форми
організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення
якості освіти;
-
вимоги до осіб, які
можуть розпочати навчання за цією освітньою програмою.
Загальний обсяг
навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі взаємозв’язки
освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження для учнів 5-9-х класів закладів
загальної середньої освіти складає 5845 годин/навчальний рік: для 5-х класів –
1050 годин/навчальний рік, для 6-х класів – 1155 годин/навчальний рік, для 7-х
класів – 1172,5 годин/навчальний рік, для 8-х класів – 1207,5
годин/навчальний рік, для
9-х класів – 1260 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня.
9-х класів – 1260 годин/навчальний рік. Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальних планах закладу загальної середньої освіти ІІ ступеня.
Навчальний план дає цілісне уявлення про зміст і структуру другого рівня
освіти, встановлює погодинне співвідношення між окремими предметами за роками
навчання, визначає гранично допустиме тижневе навантаження учнів. Навчальні
плани основної школи передбачають реалізацію освітніх галузей Базового
навчального плану Державного стандарту через окремі предмети. Вони охоплюють
інваріантну складову, сформовану на державному рівні, яка є спільною для всіх
закладів загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування і форм
власності, та варіативну складову.
Варіативна складова навчального плану закладу освіти враховує особливості
організації освітнього процесу та індивідуальних освітніх потреб учнів, рівень
навчально-методичного та кадрового забезпечення закладу і відображається в
навчальних планах.
Варіативна складова навчальних
планів використовується на:
-
підсилення предметів
інваріантної складової, а саме: математики, української та англійської мов,
мистецтва, історії України тощо. У такому разі розподіл годин на вивчення тієї
чи іншої теми навчальної програми здійснюється вчителем самостійно. Розподіл
годин фіксується у календарному плані, який погоджується директором закладу
освіти чи його заступником. Вчитель зазначає проведені уроки у частині класного
журналу, відведеного для предмета, на підсилення якого використано зазначені
години;
-
запровадження
факультативів, курсів за вибором, що розширюють обрану закладом освіти
спеціалізацію, чи світоглядного спрямування (логіка, основи хімічних знань,
розв’язування практичних задач, розвиток мовлення, уроки охорони довкілля,
фінансово грамотний споживач, всесвіт і ми, етногеографія тощо);
-
індивідуальні заняття та
консультації.
Варіативність змісту базової середньої освіти реалізується також через
запровадження в навчальних програмах резервного часу, що створює простір для
задоволення освітніх потреб учнів, вирівнювання їх досягнень, розвитку
наскрізних умінь тощо.
Повноцінність базової середньої освіти забезпечується реалізацією як
інваріантної, так і варіативної складових, які в обов’язковому порядку
фінансуються з бюджету.
З метою виконання вимог Державного стандарту навчальні
плани закладу освіти повинні містити усі предмети інваріантної складової,
передбачені обраним варіантом навчальних планів цієї освітньої програми.
У класах з поглибленим вивченням окремих предметів
дозволяється навчальне навантаження учнів збільшувати до норм, що не
перевищують санітарно-гігієнічних.
Збереження здоров’я дітей належить до головних завдань
школи. Тому формування навичок здорового способу життя та безпечної поведінки
здійснюється не лише в рамках предметів «Фізична культура» та «Основи
здоров'я», а інтегрується у змісті всіх предметів інваріантної та варіативної
складових навчальних планів.
Змістове наповнення предмета «Фізична культура» учитель
формує самостійно з варіативних модулів відповідно до статево-вікових
особливостей учнів, їх інтересів, матеріально-технічної бази навчального
закладу. Через варіативні модулі можуть реалізовуватись не лише окремі види
спорту, а й ритміка, хореографія, пластика, фітнес тощо.
Для недопущення перевантаження учнів необхідно
враховувати їх навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних,
спортивних школах тощо). Так, у закладах загальної середньої освіти за рішенням
педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволяється враховувати результати їх
навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у
позашкільних закладах.
Гранична наповнюваність класів та тривалість уроків встановлюються
відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту».
Поділ класів на групи при вивченні окремих предметів здійснюється
відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 20.02.2002
№ 128 «Про затвердження Нормативів наповнюваності груп дошкільних
навчальних закладів (ясел-садків) компенсуючого типу, класів спеціальних
загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів), груп подовженого дня і виховних груп
загальноосвітніх навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу класів на
групи при вивченні окремих предметів у загальноосвітніх навчальних закладах»,
зареєстрованого в
Міністерстві юстиції України від 6 березня 2002 року за № 229/6517 (зі
змінами).
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 23
листопада 2011 року № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової
і повної загальної середньої освіти» години фізичної культури не враховуються
при визначенні гранично допустимого навантаження учнів.
Навчальні плани зорієнтовані на роботу основної школи за 5-денним
навчальним тижнем.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті,
визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної
освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
№ з/п
|
Ключові компетентності
|
Компоненти
|
1
|
Спілкування державною (і рідною — у
разі відмінності) мовами
|
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати,
робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій
формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і
перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною
мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих
предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити
правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у
спілкуванні на тематику
окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.
Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення
правил, теорем
|
2
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння: здійснювати спілкування
в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою;
розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні
тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати
спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань;
використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови
дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно,
письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.
Ставлення: критично оцінювати
інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки,
почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні
рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб
усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні
комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися
навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.
Навчальні ресурси: підручники, словники,
довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
|
3
|
Математична компетентність
|
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією;
встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності
(природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема
практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі
реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати;
прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати
математичні методи у життєвих ситуаціях.
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного
життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й
оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.
Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких,
що моделюють реальні життєві ситуації
|
4
|
Основні компетентності у
природничих науках і технологіях
|
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі;
будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися
технологічними пристроями.
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як
універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових
ідей в сучасних інформаційних технологіях
Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють
функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
|
5
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати
алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі;
використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її
достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання;
усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного
розв’язування математичних задач.
Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за
допомогою програмних засобів
|
6
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й
застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети;
організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну
освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати
результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного
судження або визнавати помилковість.
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових
знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися
впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
|
7
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми,
аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати
критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою
вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію,
дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів
розв’язання життєвого завдання.
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі;
переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання
та підтримка конструктивних ідей інших.
Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні
задачі)
|
8
|
Соціальна і громадянська
компетентності
|
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших,
оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати
свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях;
співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній
роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет;
орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв,
робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших
незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну
справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного
переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби
із дискримінацією.
Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
|
9
|
Обізнаність і самовираження у сфері
культури
|
Уміння: грамотно і логічно
висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи
національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики
спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при
створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).
Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного
розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на
людську культуру та розвиток суспільства.
Навчальні ресурси: математичні моделі в різних видах мистецтва
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове
життя
|
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні
події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні,
екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації
результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.
Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку кожного
окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе
відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних
норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового
способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.
Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного,
екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового
способу життя
|
Такі ключові
компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна
грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності
можуть формуватися відразу засобами усіх предметів.
Виокремлення
в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як
«Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність»,
«Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності
застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
Наскрізні
лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей,
окремих предметів та предметних циклів; їх необхідно враховувати при формуванні
шкільного середовища. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними
темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому,
розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед
через:
-
організацію
навчального середовища — зміст та цілі наскрізних тем враховуються при
формуванні духовного, соціального і фізичного середовища навчання;
-
окремі предмети —
виходячи із наскрізних тем при вивченні предмета проводяться відповідні
трактовки, приклади і методи навчання, реалізуються надпредметні, міжкласові та
загальношкільні проекти. Роль окремих предметів при навчанні за наскрізними
темами різна і залежить від цілей і змісту окремого предмета та від того,
наскільки тісно той чи інший предметний цикл пов’язаний із конкретною
наскрізною темою;
-
предмети за вибором;
-
роботу в проектах;
-
позакласну навчальну
роботу і роботу гуртків.
Наскрізна лінія
|
Коротка
характеристика
|
Екологічна безпека й сталий розвиток
|
Формування в учнів соціальної активності,
відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у
вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення
важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Проблематика наскрізної лінії реалізується через
завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх
збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого
ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного мислення,
вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку
навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.
|
Громадянська відповідальність
|
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і
суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця
наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність
(дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі
предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність
щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Вивчення окремого предмета має викликати в учнів
якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання
порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і
чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні
толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних
досягнень.
|
Здоров'я і безпека
|
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як
емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і
формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Реалізується через завдання з реальними даними про
безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем
дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути
увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення
проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і
розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.
|
Підприємливість і фінансова грамотність
|
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських
ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному
середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів
фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення,
страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням
практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної
оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування
економного ставлення до природних ресурсів.
|
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна
спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів
педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також
практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати
виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для
самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення
причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації
спостережень, дослідів та інших видів діяльності. Формуванню ключових
компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі
міжпредметних і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних,
операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює
пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної
культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування наукового
світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та
перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які
можуть розпочинати здобуття базової середньої освіти
Базова середня
освіта здобувається, як правило, після здобуття початкової освіти. Діти, які
здобули початкову освіту на 1 вересня поточного навчального року повинні
розпочинати здобуття базової середньої освіти цього ж навчального року.
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття базової
середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей.
Освітню програму
укладено за такими освітніми галузями:
Мови і літератури
Суспільствознавство
Мистецтво
Математика
Природознавство
Технології
Здоров’я і фізична культура
Логічна послідовність
вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Форми організації освітнього процесу
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:
-
формування
компетентностей;
-
розвитку компетентностей;
-
перевірки та/або
оцінювання досягнення компетентностей;
-
корекції основних
компетентностей;
-
комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії,
віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги,
квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів
іншими), інтегровані уроки, проблемний урок,
відео-уроки тощо.
З
метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться
навчально-практичні заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних
практичних вправ, експериментальних робіт відповідно до змісту окремих
предметів, менш регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в
експериментальній та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні
можуть застосувати на практичних заняттях і заняттях практикуму.
Практичне
заняття - це така форма організації, в якій учням надається можливість
застосовувати отримані ними знання у практичній діяльності. Експериментальні
завдання, передбачені змістом окремих предметів, виконуються на заняттях із
практикуму (виконання експериментально-практичних робіт з інформатики, фізики,
хімії, географії, природознавства, трудового навчання тощо).
Оглядова
конференція (для 8-11 класів) повинна передбачати обговорення ключових положень
вивченого матеріалу, учнем розкриваються нові узагальнюючі підходи до його
аналізу. Оглядова конференція може бути комплексною, тобто реалізувати
міжпредметні зв'язки в узагальненні й систематизації навчального матеріалу.
Оглядова екскурсія припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об'єктами та
спостереження процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані
знання.
Функцію
перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей
виконує навчально-практичне заняття. Учні одержують конкретні завдання, з
виконання яких звітують перед вчителем. Практичні заняття та заняття практикуму
також можуть будуватися з метою реалізації контрольних функцій освітнього
процесу. На цих заняттях учні самостійно виготовляють вироби, проводять виміри
та звітують за виконану роботу.
Можливо
проводити заняття в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів
у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів,
консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.
Екскурсії в першу чергу покликані показати
учням практичне застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих
предметів (можливо поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для
виконання визначених завдань).
Учні можуть самостійно знімати та монтувати
відеофільми (під час відео-уроку) за умови самостійного розроблення сюжету
фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені
ролі та аналізують виконану роботу.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у
змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного
стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи
конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних
результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та
інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Система внутрішнього забезпечення якості складається з
наступних компонентів:
-кадрове забезпечення освітньої діяльності;
-навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
-матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
-якість проведення навчальних занять;
-моніторинг досягнення учнями результатів
навчання (компетентностей).
-Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
-оновлення
методичної бази освітньої діяльності;
-контроль
за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і
навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
-моніторинг
та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
-створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня
педагогічних працівників.
Освітня програма закладу базової середньої освіти
Освітня програма закладу базової середньої освіти передбачає досягнення
учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що
передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти за покликанням http://school16.org
Освітня програма для школи ІІІ
ступеня
Загальні
положення
Освітня
програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня (профільна середня
освіта) розроблена на виконання Закону України «Про освіту» та постанови
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392 «Про
затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти»
та постанови Кабінету
міністрів України від 14.01. 2004 р. № 24 «Про
затвердження Державного стандарту базової та повної загальної середньої
освіти».
Освітня програма визначає:
-
загальний обсяг
навчального навантаження, орієнтовну тривалість і можливі взаємозв’язки окремих
предметів, факультативів, курсів за вибором тощо, зокрема їх інтеграції, а
також логічної послідовності їх вивчення які натепер подані в рамках навчальних
планів (таблиця 2);
-
очікувані результати
навчання учнів подані в рамках навчальних програм, перелік яких наведено в
таблиці 4;
-
пропонований зміст
окремих предметів, які реалізуються через навчальні програми, що мають гриф
«Затверджено Міністерством освіти і науки України» і розміщені на офіційному
веб-сайті МОН);
-
рекомендовані форми
організації освітнього процесу та інструменти системи внутрішнього забезпечення
якості освіти;
-
вимоги до осіб, які
можуть розпочати навчання за цією Типовою освітньою програмою.
Загальний обсяг навчального навантаження та орієнтовна тривалість і можливі
взаємозв’язки освітніх галузей, предметів, дисциплін
Загальний обсяг навчального навантаження здобувачів профільної середньої
освіти для 10-11-х класів складає 2660 годин/навчальний рік: для 10-х класів –
1330 годин/навчальний рік, для 11-х класів – 1330 годин/навчальний рік.
Детальний розподіл навчального навантаження на тиждень окреслено у навчальному
плані закладу загальної середньої освіти ІІІ ступеня.
Навчальний план для 10-11 класів закладів загальної середньої освіти
розроблено відповідно до Державного стандарту, з метою його впровадження у
частині повної загальної середньої освіти з 1 вересня 2018 року. Він містить
загальний обсяг навчального навантаження та тижневі години на вивчення базових
предметів, вибірково-обов’язкових предметів, профільних предметів і спеціальних
курсів, а також передбачає години на факультативи, індивідуальні заняття тощо.
Закладамом загальної
середньої освіти для складання власного навчального плану закладу освіти обрано
другий варіанти організації освітнього процесу.
Другий
варіант (таблиця 2) містить перелік базових
предметів, який включає окремі предмети суспільно-гуманітарного та
математично-природничого циклів.
До базових предметів
належать: «Українська мова», «Українська література», «Зарубіжна література»,
«Іноземна мова», «Історія: Україна і світ» (у другому варіанті передбачено
вивчення окремих предметів: «Історія України», «Всесвітня історія»),
«Громадянська освіта», «Математика», «Природничі науки» (у другому варіанті
передбачено вивчення окремих природничих дисциплін: «Фізика і астрономія»,
«Біологія і екологія», «Хімія», «Географія»), «Фізична культура», «Захист
Вітчизни».
Частину навчальних годин
обох варіантів навчальних планів призначено для забезпечення профільного
спрямування навчання в старшій школі. Профіль навчання формується закладом
освіти з урахуванням можливостей забезпечити якісну його реалізацію.
Так, зазначену мінімальну
кількість тижневих годин на вивчення
базових предметів, що має забезпечити досягнення рівня очікуваних результатів
навчання учнів згідно з державними вимогами Державного стандарту, для здобуття
профільної освіти природничо-математичного напряму було збільшено для
профільного вивчення математики, біології та хімії.
Реалізація змісту освіти,
визначеного Державним стандартом, також забезпечується вибірково-обов’язковими
предметами («Інформатика», «Технології», «Мистецтво»), що вивчаються на рівні
стандарту.
Із запропонованого
переліку учні обрають два предмети – один в 10 класі, інший в 11 класі,
або одночасно два предмети в 10 і 11 класах (у такому разі години, передбачені
на вибірково-обов’язкові предмети діляться між двома обраними предметами).
Зміст профілю навчання
реалізується системою окремих предметів і курсів:
- базові та
вибірково-обов’язкові предмети, що вивчаються на рівні стандарту;
- профільні предмети (їх
перелік з орієнтовною кількістю тижневих годин подано в таблиці 3), що вивчаються на профільному рівні;
- курси за вибором, до
яких належать спеціальні і факультативні курси.
У процесі складання
навчального плану слід ураховувати, що:
-
профіль навчання передбачає можливість вивчення
профільних предметів з різних освітніх галузей;
-
кількість годин для вивчення профільного предмета
складається з кількості годин, відведених навчальним планом закладу освіти на
вивчення відповідних базових предметів, і кількості годин, передбачених на
профільні предмети;
-
у разі залишку навчальних годин, передбачених на вивчення
профільних предметів, заклад освіти може використовувати їх для збільшення
кількості годин на вивчення базових предметів, для вивчення спеціальних і
факультативних курсів.
Спеціальні курси разом із
профільними предметами відображають специфіку конкретного профілю навчання і
визначають його сутність. Вони призначені для доповнення, поглиблення змісту
окремих розділів профільних (а за потреби і непрофільних) предметів, можуть
містити додаткові споріднені розділи, що не включені до навчальних програм,
знайомити учнів із галузями знань, не представленими в змісті окремих
предметів, але орієнтованими на комплекс можливих професій у руслі обраного
профілю навчання тощо.
Тематика і зміст таких
курсів можуть розроблятися вчителями і використовуватися в освітньому процесі
після погодження в установленому порядку. Заклад освіти може також обирати
відповідний курс із уже розроблених і рекомендованих/схвалених для
використання. Спеціальні курси реалізуються за рахунок годин, передбачених
планом для профільних предметів і спеціальних курсів.
Факультативні курси є
засобом задоволення пізнавальних інтересів та освітніх потреб учнів у галузях,
які загалом не пов’язані з обраним профілем навчання. Учні, які навчаються за
профілем природничого спрямування, будуть удосконалювати свої знання з
української, англійської мов та з історії України.
Факультативні курси
реалізуються за рахунок додаткових годин, передбачених планом.
З метою уникнення
одногодинного тижневого вивчення певного предмета або курсу буде сплановано
його вивчення концентровано (впродовж чверті, семестру, навчального року).
Для недопущення перевантаження учнів необхідно
враховувати їхнє навчання в закладах освіти іншого типу (художніх, музичних,
спортивних школах тощо). Так, у закладах загальної середньої освіти за рішенням
педагогічної ради при оцінюванні учнів дозволяється враховувати результати їх
навчання з відповідних предметів (музика, фізична культура та ін.) у
позашкільних закладах.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти
Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті,
визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної
освітньої галузі. Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
№ з/п
|
Ключові компетентності
|
Компоненти
|
1
|
Спілкування державною (і рідною — у
разі відмінності) мовами
|
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати,
робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій
формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і
перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною
мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих
предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати,
доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у
спілкуванні на тематику
окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.
Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення
правил, теорем
|
2
|
Спілкування іноземними мовами
|
Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною
навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і
розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння
змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених
завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за
умови дефіциту наявних мовних засобів; обирати й застосовувати доцільні
комунікативні стратегії відповідно до різних потреб.
Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб;
висловлювати свої думки, почуття та ставлення; ефективно взаємодіяти з іншими
усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування; ефективно
користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних
мов; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та
інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого
оволодіння іноземною мовою.
Навчальні ресурси: підручники, словники,
довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
|
3
|
Математична компетентність
|
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією;
встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності
(природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема
практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі
реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати;
прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати
математичні методи у життєвих ситуаціях.
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя
в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного
потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.
Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких,
що моделюють реальні життєві ситуації
|
4
|
Основні компетентності у
природничих науках і технологіях
|
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі;
будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися
технологічними пристроями.
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як
універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових
ідей в сучасних інформаційних технологіях
Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють
функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
|
5
|
Інформаційно-цифрова компетентність
|
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати
алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі;
використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її
достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання;
усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного
розв’язування математичних задач.
Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за
допомогою програмних засобів
|
6
|
Уміння вчитися впродовж життя
|
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й
застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети;
організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну
освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати
результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного
судження або визнавати помилковість.
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових
знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися
впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
|
7
|
Ініціативність і підприємливість
|
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми,
аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати
критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою
вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію,
дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів
розв’язання життєвого завдання.
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі;
переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання
та підтримка конструктивних ідей інших.
Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні
задачі)
|
8
|
Соціальна і громадянська
компетентності
|
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших,
оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та
відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих
ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в
командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет;
орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв,
робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших
незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну
справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного
переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби
із дискримінацією.
Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
|
9
|
Обізнаність і самовираження у сфері
культури
|
Уміння: грамотно і логічно
висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи
національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики
спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при
створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).
Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного
розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на
людську культуру та розвиток суспільства.
Навчальні ресурси: математичні моделі в різних видах мистецтва
|
10
|
Екологічна грамотність і здорове
життя
|
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні
події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні,
екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації
результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.
Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку окремого
предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до
природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту;
розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя;
власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.
Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного,
екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового
способу життя
|
Такі ключові компетентності, як
уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і
здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть
формуватися відразу засобами усіх окремих предметів. Виокремлення в навчальних
програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна
безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров’я і
безпека», «Підприємливість і
фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у
реальних життєвих ситуаціях.
Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і
загальнопредметних компетентностей, окремих предметів та предметних циклів; їх
необхідно враховувати при формуванні шкільного середовища.
Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними
темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому,
розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
Навчання за наскрізними лініями реалізується насамперед
через:
організацію навчального середовища — зміст та цілі
наскрізних тем враховуються при формуванні духовного, соціального і фізичного
середовища навчання;
окремі предмети — виходячи із наскрізних тем при вивченні
предмета проводяться відповідні трактовки, приклади і методи навчання,
реалізуються надпредметні, міжкласові та загальношкільні проекти. Роль окремих
предметів при навчанні за наскрізними темами різна і залежить від цілей і
змісту окремого предмета та від того, наскільки тісно той чи інший предметний
цикл пов’язаний із конкретною наскрізною темою;
предмети за вибором;
роботу в проектах;
позакласну навчальну роботу і роботу гуртків.
Наскрізна лінія
|
Коротка
характеристика
|
Екологічна безпека й сталий розвиток
|
Формування в учнів соціальної активності,
відповідальності та екологічної свідомості, готовності брати участь у
вирішенні питань збереження довкілля і розвитку суспільства, усвідомлення
важливості сталого розвитку для майбутніх поколінь.
Проблематика наскрізної лінії реалізується через
завдання з реальними даними про використання природних ресурсів, їх
збереження та примноження. Аналіз цих даних сприяє розвитку бережливого
ставлення до навколишнього середовища, екології, формуванню критичного
мислення, вміння вирішувати проблеми, критично оцінювати перспективи розвитку
навколишнього середовища і людини. Можливі уроки на відкритому повітрі.
|
Громадянська відповідальність
|
Сприятиме формуванню відповідального члена громади і
суспільства, що розуміє принципи і механізми функціонування суспільства. Ця
наскрізна лінія освоюється в основному через колективну діяльність
(дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі
предмети між собою і розвиває в учнів готовність до співпраці, толерантність
щодо різноманітних способів діяльності і думок.
Вивчення окремого предмета має викликати в учнів
якомога більше позитивних емоцій, а її зміст — бути націленим на виховання
порядності, старанності, систематичності, послідовності, посидючості і
чесності. Приклад вчителя покликаний зіграти важливу роль у формуванні
толерантного ставлення до товаришів, незалежно від рівня навчальних
досягнень.
|
Здоров'я і безпека
|
Завданням наскрізної лінії є становлення учня як
емоційно стійкого члена суспільства, здатного вести здоровий спосіб життя і
формувати навколо себе безпечне життєве середовище.
Реалізується через завдання з реальними даними про
безпеку і охорону здоров’я (текстові завдання, пов’язані з середовищем
дорожнього руху, рухом пішоходів і транспортних засобів). Варто звернути
увагу на проблеми, пов’язані із ризиками для життя і здоров’я. Вирішення
проблем, знайдених з «ага-ефектом», пошук оптимальних методів вирішення і
розв’язування задач тощо, здатні викликати в учнів чимало радісних емоцій.
|
Підприємливість і фінансова грамотність
|
Наскрізна лінія націлена на розвиток лідерських
ініціатив, здатність успішно діяти в технологічному швидкозмінному
середовищі, забезпечення кращого розуміння учнями практичних аспектів
фінансових питань (здійснення заощаджень, інвестування, запозичення,
страхування, кредитування тощо).
Ця наскрізна лінія пов'язана з розв'язуванням
практичних завдань щодо планування господарської діяльності та реальної
оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування
економного ставлення до природних ресурсів.
|
Необхідною умовою формування компетентностей є діяльнісна
спрямованість навчання, яка передбачає постійне включення учнів до різних видів
педагогічно доцільної активної навчально-пізнавальної діяльності, а також
практична його спрямованість. Доцільно, де це можливо, не лише показувати
виникнення факту із практичної ситуації, а й по можливості створювати умови для
самостійного виведення нового знання, перевірці його на практиці і встановлення
причинно-наслідкових зв’язків шляхом створення проблемних ситуацій, організації
спостережень, дослідів та інших видів діяльності. Формуванню ключових
компетентностей сприяє встановлення та реалізація в освітньому процесі міжпредметних
і внутрішньопредметних зв’язків, а саме: змістово-інформаційних,
операційно-діяльнісних і організаційно-методичних. Їх використання посилює
пізнавальний інтерес учнів до навчання і підвищує рівень їхньої загальної
культури, створює умови для систематизації навчального матеріалу і формування
наукового світогляду. Учні набувають досвіду застосування знань на практиці та
перенесення їх в нові ситуації.
Вимоги до осіб, які
можуть розпочинати
здобуття профільної
середньої освіти
Середня освіта здобувається, як правило, після здобуття базової середньої
освіти. Діти, які здобули базову середню освіту та успішно склали державну
підсумкову атестацію на 1 вересня поточного навчального року повинні
розпочинати здобуття профільної середньої освіти цього ж навчального року.
Особи з особливими освітніми потребами можуть розпочинати здобуття
профільної середньої освіти за інших умов.
Перелік освітніх галузей
Освітню програму укладено за такими освітніми галузями:
-
Мови і літератури
-
Суспільствознавство
-
Мистецтво
-
Математика
-
Природознавство
-
Технології
-
Здоров’я і фізична
культура.
Логічна послідовність
вивчення предметів розкривається у відповідних навчальних програмах.
Форми організації
освітнього процесу
Основними формами організації освітнього процесу є різні типи уроку:
-
формування
компетентностей;
-
розвитку компетентностей;
-
перевірки та/або
оцінювання досягнення компетентностей;
-
корекції основних
компетентностей;
-
комбінований урок.
Також формами організації освітнього процесу можуть бути екскурсії,
віртуальні подорожі, уроки-семінари, конференції, форуми, спектаклі, брифінги,
квести, інтерактивні уроки (уроки-«суди», урок-дискусійна група, уроки з навчанням одних учнів
іншими), інтегровані уроки, проблемний урок,
відео-уроки, прес-конференції, ділові ігри тощо.
Засвоєння нового матеріалу можна проводити на лекції,
конференції, екскурсії і т. д. Для конференції, дискусії вчителем або учнями
визначаються теми доповідей учнів, основні напрями самостійної роботи.
На
навчальній екскурсії учні отримують знання, знайомлячись із експонатами в
музеї, з роботою механізмів на підприємстві, спостерігаючи за різноманітними
процесами, що відбуваються у природі. Консультації проводяться з учнями, які не
були присутні на попередніх уроках або не зрозуміли, не засвоїли зміст окремих
предметів. Розвиток і корекцію основних компетентностей можна, крім уроку
відповідного типу, проводити на семінарі, заключній конференції, екскурсії
тощо. Семінар як форма організації об'єднує бесіду та дискусію учнів. Заключна
конференція може будуватися як у формі дискусії, так і у формі диспуту, на
якому обговорюються полярні точки зору. Учитель або учні підбивають підсумки
обговорення і формулюють висновки.
З
метою засвоєння нового матеріалу та розвитку компетентностей крім уроку проводяться навчально-практичні
заняття. Ця форма організації поєднує виконання різних практичних вправ,
експериментальних робіт відповідно до змісту окремих предметів, менш
регламентована й має акцент на більшій самостійності учнів в експериментальній
та практичній діяльності. Досягнуті компетентності учні можуть застосувати на
практичних заняттях і заняттях практикуму. Практичне заняття - це така форма
організації, в якій учням надається можливість застосовувати отримані ними
знання у практичній діяльності. Експериментальні завдання, передбачені змістом
окремих предметів, виконуються на заняттях із практикуму (виконання
експериментально-практичних робіт). Оглядова конференція (для 10-11 класів)
повинна передбачати обговорення ключових положень вивченого матеріалу, учнем
розкриваються нові узагальнюючі підходи до його аналізу.
Оглядова
конференція може бути комплексною, тобто реалізувати міжпредметні зв'язки в
узагальненні й систематизації навчального матеріалу.
Оглядова
екскурсія припускає цілеспрямоване ознайомлення учнів з об'єктами та
спостереження процесів з метою відновити та систематизувати раніше отримані
знання.
Учням,
які готуються здавати заліки або іспити можливе проведення оглядових
консультацій, які виконують коригувальну функцію, допомагаючи учням зорієнтуватися
у змісті окремих предметів.
Консультація
будується за принципом питань і відповідей.
Перевірка та/або оцінювання досягнення компетентностей крім
уроку може здійснюватися у формі заліку, співбесіди, контрольного
навчально-практичного заняття.
Залік
як форма організації проводиться для перевірки якості засвоєння учнями змісту
предметів, досягнення компетентностей. Ця форма організації як правило
застосовується у класах з вечірньою формою здобуття освіти або для інших
здобувачів профільної середньої освіти.
Співбесіда,
як і залік, тільки у формі індивідуальної бесіди, проводиться з метою з'ясувати
рівень досягнення компетентностей.
Функцію
перевірки та/або оцінювання досягнення компетентностей
виконує навчально-практичне заняття. Учні одержують конкретні завдання, з
виконання яких звітують перед вчителем.
Практичні
заняття та заняття практикуму також можуть будуватися з метою реалізації
контрольних функцій освітнього процесу. На цих заняттях учні самостійно
виготовляють вироби, проводять виміри та звітують за виконану роботу.
Можливо
проводити заняття в малих групах, бригадах і ланках (у тому числі робота учнів
у парах змінного складу) за умови, що окремі учні виконують роботу бригадирів,
консультантів, тобто тих, хто навчає малу групу.
Екскурсії в першу чергу покликані показати
учням практичне застосування знань, отриманих при вивченні змісту окремих
предметів (можливо поєднувати зі збором учнями по ходу екскурсії матеріалу для
виконання визначених завдань).
Учні можуть самостійно знімати та монтувати
відеофільми (під час відео-уроку) за умови самостійного розроблення сюжету
фільму, підбору матеріалу, виконують самостійно розподілені
ролі та аналізують виконану роботу.
Форми організації освітнього процесу можуть уточнюватись та розширюватись у
змісті окремих предметів за умови виконання державних вимог Державного
стандарту та окремих предметів протягом навчального року.
Вибір форм і методів навчання вчитель визначає самостійно, враховуючи
конкретні умови роботи, забезпечуючи водночас досягнення конкретних очікуваних
результатів, зазначених у навчальних програмах окремих предметів.
Опис та
інструменти системи внутрішнього забезпечення якості освіти
Система внутрішнього забезпечення якості складається з
наступних компонентів:
-
кадрове забезпечення
освітньої діяльності;
-
навчально-методичне
забезпечення освітньої діяльності;
-
матеріально-технічне
забезпечення освітньої діяльності;
-
якість проведення
навчальних занять;
-
моніторинг досягнення учнями
результатів навчання (компетентностей).
-
Завдання системи внутрішнього
забезпечення якості освіти:
-
оновлення методичної бази
освітньої діяльності;
-
контроль за виконанням
навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів,
розробка рекомендацій щодо їх покращення;
-
моніторинг та оптимізація
соціально-психологічного середовища закладу освіти;
-
створення необхідних умов
для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Результати навчання здобувачів повної загальної середньої освіти
Результати навчання здобувачів повної загальної середньої освіти
передбачають досягнення учнями результатів навчання (компетентностей),
визначених Державним стандартом.
Освітня програма закладу освіти та перелік освітніх компонентів, що
передбачені відповідною освітньою програмою, оприлюднюються на веб-сайті закладу освіти за покливанням http://school16/org
На основі освітньої програми закладу освіти, цей заклад складає та
затверджує навчальний план закладу освіти, що конкретизує організацію
освітнього процесу.
Немає коментарів:
Дописати коментар