четвер, 16 липня 2020 р.

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА Новоолександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Нижньосірогозької районної ради Нижньосірогозького району Херсонської області на 2019-2020 навчальний рік

ОСВІТНЯ ПРОГРАМА   Новоолександрівської загальноосвітньої школи  І-ІІІ ступенів  Нижньосірогозької районної ради  Нижньосірогозького району  Херсонської області  на 2019-2020 навчальний рік



Розділ 1
Призначення школи  та засіб його реалізації.
Освітня програма Новоолександрівської  загальноосвітньої школи I-III ступенів Нижньосірогозької районної ради  Нижньосірогозького району Херсонської області розроблена на основі відповідного Державного стандарту початкової освіти ( 2018 р), базової і повної загальної середньої освіти (2011 р) та  складено з урахуванням сучасних завдань перебудови змісту освіти й виховання в державі і спрямовано на формування інтелектуального і культурного потенціалу, забезпечення умов для самовдосконалення особистості і її творчих здібностей.  Державна політика у сфері освіти в питаннях навчання та виховання підростаючого покоління визначає систему освіти, яка має забезпечити умови для інтелектуального, соціального, морального та фізичного розвитку учнів, тим самим виховуючи всебічно розвинену особистість, здатну реалізувати себе в повній мірі у дорослому житті, виховати конкурентоспроможну особистість, яка має попит на сучасному ринку праці. Це закріплено Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про Державну національну програму «Освіта» («Україна XXI століття»), «Про загальну середню освіту», «Про Національну доктрину розвитку освіти», Концепцією профільного навчання у старшій школі, Державним стандартом початкової,  базової і повної загальної середньої освіти, вимогами Концепції Нової української школи.
Освітня програма Новоолександрівської  загальноосвітньої школи I-III ступенів адресована здобувачам освіти, учителям, батькам та партнерам школи. Користуючись текстом програми, учителі, здобувачі освіти, батьки, партнери школи зможуть визначити стратегію розвитку школи, мету та пріоритети освітніх відносин, особливості оцінювання здобувачів освіти, варіативність навчального плану, модель випускника школи.
Освітня програма відповідає програмі розвитку школи на 2018-2023 р.р., мета якої – забезпечення доступності та підвищення якості освіти через оновлення змісту та реалізацію стратегічних завдань Нової української школи.
Нормативний термін Освітньої програми – 5 років.
Новоолександрівської  загальноосвітньої школи I-III ступенів з українською мовою навчання здійснює освітній процес за трьома ступенями освіти згідно Типового положення про загальноосвітній навчальний заклад:
І ступінь - початкова освіта - 1-4 класи
ІІ ступінь - основна загальна освіта -5-9 класи
ІІІ ступінь - середня (повна) загальна середня освіта - 10-11 класи
У школі ІІІ ступені здійснюється навчання за профільними предметами, для викладання яких наявне відповідне кадрове, навчально-методичне та матеріально-технічне забезпечення:
- українська мова;
- англійська мова;
- біологія ;
Освітні програми, що реалізуються в Новоолександрівської  загальноосвітньої школи I-III ступенів, спрямовані на:
·         формування в учнів сучасної наукової картини світу;
·         виховання працьовитості, любові до природи;
·         розвиток в учнів національної самосвідомості;
·         формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства;
·         інтеграцію особистості в систему світової та національної культури;
·         рішення задач формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві;
·         виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави;
·         створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм;
·         формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку,самовдосконалення
      

Нормативно-правовою базою роботи Новоолександрівської  загальноосвітньої школи I-III ступенів Нижньосірогозької районної ради  Нижньосірогозького району Херсонської області  є такі державні документи: Конституція України, Закони України “Про освіту”, “Про загальну середню освіту”,  “Про позашкільну освіту”, “Про професійно-технічну освіту”, “Про вищу освіту”, “Про наукову і пошуково-технічну діяльність”, “Про національну програму інформатизації”, “Про стрияння соціальному становленню та розвитку молоді”, “Про молодіжні та дитячі громадські організації”, «Про охорону дитинства», Конвенція про права дитини, Державні стандарти початкової, базової і повної загальної середньої освіти, Державний стандарт спеціальної освіти дітей з особливими потребами, постанови Кабінету Міністрів України, накази Міністерства освіти і науки України в галузі освіти, відповідні накази, розпорядження, інструктивно-методичні листи Міністерства освіти і науки України, Департаменту освіти і науки обласної державної адміністрації Херсонської області.
            Місце знаходження школи Херсонська область, с.Новоолександрівка, вул. Садова, будинок 49 а.
            Педагогічний колектив працює у тісній співдружності з батьками та громадськістю села. В школі створена піклувальна рада, батьківський комітет, профспілковий комітет. Батьківський комітет і піклувальна рада школи постійно працюють  над зміцненням матеріально-технічної бази школи. Загальні батьківські збори проводяться систематично. Батьківський комітет та піклувальна рада школи працюють за планом. Оформлена відповідна документація роботи всіх управлінських підрозділів закладу.
            Розроблені і діють Правила для учнів школи, розпорядок роботи школи
      Матеріально-технічну базу школи складають: 2 кабінети інформатики (13 сучасних комп‘ютерів з доступом до мережі Інтернет), 1 кабінет математики,  1 кабінет англійської мови, 1 кабінет української мови та літератури,1 кабінет зарубіжної  літератури,  1 кабінет фізики, 1 кабінет географії, 1кабінет хімії, 1кабінет історії , 4 кабінети початкових класів,  1 кабінет музичного мистецтва, 1 кабінет образотворчого мистецтва, 1 спортивний зал, актовий зал, їдальня, 2 навчальних майстерні, бібліотека, спортивні майданчики, методичний кабінет.
Всього в школі буде навчатися   110  дітей  у 11 класах (1-4 – 4 кл., 5-9 – 5 кл., 10-11 – 2 кл.)
Мережа кількісті учнів :
2019-2020 рр -  1-4 клас - 36   учнів, 5-9 клас -  52  учнів, 10-11 клас -  22 учнів
    Провідною метою  освітнього процесу школи є підвищення якості освіти.
Засобами реалізації даної мети є:
  повне і своєчасне охоплення навчанням усіх дітей ;
• різнобічне використання досягнень шкільного періоду;
• осучаснення та оздоровлення освітнього середовища;
• впровадження методик особистісно і компетентнісно зорієнтованого навчання, виховання і розвитку  учнів;
• технологічність методик навчання;
 • моніторинговий супровід освітнього процесу;
 • адекватна підготовка педагогічних кадрів  .
 Школа ставить перед собою наступні першочергові завдання:
·         уведення в навчальний план предметів і курсів, що сприяють загальнокультурному розвитку особистості та формують гуманістичний світогляд;
·         надання учням можливості спробувати себе в різних видах діяльності (інтелектуальної, трудової, художньо-естетичної тощо);
·          впровадження профільного навчання,;
·         оригінальна організація навчальної діяльності, інтеграція навчальної та позанавчальної діяльності;
·         надання широкого спектра додаткових освітніх програм і додаткових освітніх послуг.
    

Освітні програми, які реалізовуватимуться в школі, спрямовані на:
·         формування в учнів сучасної наукової картини світу;
·         виховання працьовитості, любові до природи;
·         розвиток в учнів національної самосвідомості;
·         формування людини та громадянина, яка прагне вдосконалювання та перетворення суспільства;
·         інтеграцію особистості в систему світової та національної культури;
·         рішення задач формування загальної культури особистості, адаптації особистості до життя в суспільстві;
·         виховання громадянськості, поваги до прав і свобод людини, поваги до культурних традицій та особливостей інших народів в умовах багатонаціональної держави;
·         створення основи для усвідомленого відповідального вибору та наступного освоєння професійних освітніх програм;
·         формування потреби учнів до самоосвіти, саморозвитку, самовдосконалення тощо.
Система внутрішнього забезпечення якості освіти школи складається з наступних компонентів:
·         кадрове забезпечення освітньої діяльності;
·         навчально-методичне забезпечення освітньої діяльності;
·         матеріально-технічне забезпечення освітньої діяльності;
·         якість проведення навчальних занять;
·         моніторинг досягнення учнями результатів навчання (компетентностей).
Завдання системи внутрішнього забезпечення якості освіти:
·         оновлення методичної бази освітньої діяльності;
·         контроль за виконанням навчальних планів та освітньої програми, якістю знань, умінь і навичок учнів, розробка рекомендацій щодо їх покращення;
·         моніторинг та оптимізація соціально-психологічного середовища закладу освіти;
·         створення необхідних умов для підвищення фахового кваліфікаційного рівня педагогічних працівників.
Духовна  сила  нації    творчий  потенціал  народу,  глибоке  усвідомлення
надбання  українців  минулих  років.  Найважливіше  завдання  сучасної  школи  -
розвивати творчі здібності учнів, допомагати їм реалізовувати свої таланти. Всебічний і  гармонійний  розвиток  особистості  передбачає  єдність  її  освіченості,  вихованості, загального  розвитку.  Виходячи  з  завдань  сучасної  школи,  процес  навчання
покликаний забезпечувати три функції – освітню, виховну, розвиваючу.
Навчання має комплексний вплив на особистість, незважаючи на те, що освітня
функція  найбільш  специфічна  для  даного  процесу.  Сама  освіта  передбачає
формування  не  лише  знань  і  умінь,  але  й  певних  якостей,  світогляду,  ідейності, моральності  особистості  та  ін.  Умовне  виділення  освітньої,  виховної  і  розвиваючої функції є корисним у практичній діяльності вчителя, особливо при плануванні завдань навчання.
Освітня  функція передбачає,  в  першу  чергу,  засвоєння  наукових  знань, формування  спеціальних  і  загально-навчальних  умінь  і  навичок.  Наукові знання передбачають  факти,  поняття,  закони,  закономірності,  теорії,  узагальнену картину світу. У відповідності з освітньою функцією вони повинні стати надбанням особистості, ввійти в структуру її досвіду. Найповніша реалізація цієї функції повинна забезпечити повноту, систематичність і усвідомленість знань, їх міцність і дієвість. Це вимагає такої організації процесу навчання, щоб із змісту навчального предмета, що відображає  відповідну  галузь  наукового  знання,  не  випадали  елементи,  які  є важливими  для  розуміння  основних  ідей  і  суттєвих  причинно-наслідкових  зв'язків, щоб  у  загальній  системі  знань  не  утворювалося  пустот.  Знання  повинні  бути  належним  чином  впорядковані,  набуваючи  все  більшої  стрункості  й  логічної впорядкованості, щоб нові знання випливали з раніше засвоєних і прокладали шлях до наступних знань.



Конкретним  результатом  реалізації  освітньої  функції  є  дієвість  знань,  що
виражається в свідомому оперуванні ними, у здатності мобілізувати попередні знання для  отримання  нових,  а  також  сформованість  найважливіших  як  спеціальних,  так  і загально-навчальних умінь і навичок.
 Освіта  є  основою  інтелектуального,  духовного,  фізичного  і  культурного розвитку  особистості,  її  успішної  соціалізації,  економічного  добробуту,  запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави.
Метою  освіти  є  всебічний  розвиток  людини  як  особистості  та  найвищої  цінності суспільства, її талантів, інтелектуальних, творчих і фізичних здібностей, формування цінностей  і  необхідних  для  успішної  самореалізації  компетентностей,  виховання відповідальних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування  своєї  діяльності  на  користь  іншим  людям  і  суспільству,  збагачення  на  цій  основі інтелектуального,  економічного,  творчого,  культурного  потенціалу  Українського народу, підвищення освітнього рівня громадян задля забезпечення сталого розвитку України та її європейського вибору.
Рівнями освіти в школі є:
  початкова освіта, яка відповідає першому рівню Національної рамки кваліфікацій;
  базова середня освіта, яка відповідає другому рівню Національної рамки кваліфікацій;
  профільна  середня  освіта,  яка  відповідає  третьому  рівню  Національної  рамки
кваліфікацій;
Метою  повної  загальної  середньої  освіти  є  всебічний  розвиток,  виховання  і
соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до  свідомого  життєвого  вибору  та  самореалізації,  відповідальності,  трудової діяльності та громадянської активності.
Досягнення  цієї  мети  забезпечується  шляхом  формування  ключових компетентностей, необхідних кожній сучасній людині для успішної життєдіяльності:
  вільне володіння державною мовою;
  здатність спілкуватися рідною та іноземними мовами;
  математична компетентність;
  компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій;
  інноваційність;
  екологічна компетентність;
  інформаційно-комунікаційна компетентність;
  навчання впродовж життя;
  громадянські  та  соціальні  компетентності,  пов’язані  з  ідеями  демократії,
справедливості,  рівності,  прав  людини,  добробуту  та  здорового  способу  життя,  з усвідомленням рівних прав і можливостей;
  культурна компетентність;
  підприємливість та фінансова грамотність;
  інші компетентності, передбачені стандартом освіти.
З  метою  створення  умов  для  здобуття  повної  загальної  середньої  освіти,
запровадження  профільного  навчання,  забезпечення  всебічного  розвитку  особи, раціонального та ефективного використання наявних ресурсів і матеріально-технічної бази  школи.
 У Новоолександрівській ЗОШ І-ІІІ ступенів буде навчатися 109 учнів. Навчальна потужність 300 учнів. Навчально-виховний процес забезпечують  19 педагогічних працівників , серед яких  2  вчителі  зі  званням  «Старший  учитель,  7  учитель  із вищою  кваліфікаційною  категорією,  6  учителів  із  І  категорією, 3 вчителів з ІІ категорією, 3 вчителів спеціалістів.  У школі  працюють 2 вчителів-пенсионерів. Педагогічний склад постійно оновлюється.
Освітня програма Новоолександрівської ЗОШ І-ІІІ ступенів складена з урахуванням:
1) Державного стандарту початкової освіти, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів України від 21 лютого 2018 №87.



2) Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти І ступеня,
затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 407.
3) Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня,
затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 405.
4) Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня,
затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 406.
5) Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня,
затвердженої наказом Міністерства освіти і науки України від 20.04.2018 № 408.
6) Навчальних планів з українською мовою навчання.
7) Навчальних програм, затверджених Міністерством освіти і науки України,
відповідно до державних стандартів, Типових освітніх програм, даної Освітньої
програми та з вираховуванням наскрізних ліній:
– «Екологічна безпека та сталий розвиток»;
– «Громадянська відповідальність»;
– «Здоров'я і безпека»;
– «Підприємливість і фінансова грамотність».

 
































Розділ 2
Опис моделі випускника школи, досягнення учнями результатів навчання (компетентностей), визначених Державним стандартом
Сучасному суспільству потрібні люди, які можуть самостійно, творчо мислити, здатні до реалізації  здібностей, згідно своїх інтересів і потреб. Головним завданням школи є підготовка учнів до самостійного життя, в якому вони мають вирішувати реальні завдання в непростих умовах сьогодення.
  Ступінь самовизначення і самореалізації особистості випускника безпосередньо залежить від рівня його інтелектуального, морального і творчого розвитку. Це означає, що  йому необхідно не просто оволодіти  сумою знань різних наук, а їхньою цілісною системою, яка відображає єдину наукову картину світу.
  Як відомо, головним критерієм оцінки діяльності школи є те, чого досягають її випускники. Дбаючи про свій педагогічний імідж, прагнучи до розвитку, Каланчацька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів№1 намагалась створити модель випускника школи, яка повинна стати орієнтиром усієї шкільної діяльності в межах запровадження Нової української школи. Таку модель  створено як систему  основних компетентностей випускника, які необхідні для його життєвого та професійного самовизначення.
 














Відповідність знань, умінь та навичок моделі
випускника
Випускник уміє:
Навчатися:
-       мати інформаційну, інтелектуальну, самоосвітню, дослідницьку культуру;
Діяти:
-       володіти навиками лідерства, будь-яку справу виконувати добросовісно і якісно;
Жити в злагоді з іншими:
-       бути толерантним, ставитись до інших так, як хотів би, щоб ставились до нього;
Жити в злагоді із собою:
-       постійно працювати над удосконаленням власного «Я»;
-        розвивати свої здібності і таланти;
-       вести здоровий спосіб життя.


Теоретичне обґрунтування та опис
існуючої моделі

 Інформаційно-інтелектуальна компетентність передбачає:
 Оволодіння різноманітними інформаційними технологіями, вміннями здобувати, критично осмислювати і творчо використовувати інформацію. Проблема інтелектуального розвитку дітей базується на ширших, системних філософських поглядах. Це – концепції  життєтворчості, діалогу культур, педагогіки як еволюції життя, взаємозв’язку навчання та розвитку учнів.




  Яким шляхом:
Формування і розвиток інформаційних умінь здійснюється в процесі навчальної діяльності в урочний і позаурочний час. Для підготовки повідомлень, написання рефератів, наукових робіт діти вчаться використовувати кілька джерел інформації, спираючись на самостійно складений план роботи чи попередньо опрацьовані тези на інші згорнуті форми відповіді. На інтегрованих уроках вчаться встановлювати міжпредметні зв’язки, під час уроків – тренінгів – вивчати навчальні теми , спираючись на підручник та інші джерела. Творчі вітальні, квести, конкурси  розширюють рамки застосування цих умінь.
Цілеспрямоване формування мовленнєвої діяльності полягає у свідомому, поетапному оволодінні учнями спеціальним компонентом навчального змісту.  Вчителі, плануючи розвивальну мету уроку, визначають завдання: навчити учнів порівнювати, узагальнювати, визначати головне чи доводити. В процесі роботи школярі ознайомлюються з правилами-орієнтирами, алгоритмами  прийомів мисленнєвої діяльності та методів наукового пізнання, вчаться свідомо застосовувати їх під час виконання різних робіт, переносити на інші предмети. Для вирішення вищезазначених завдань в школі сплановано роботу шкільного наукового товариства «Еверест» та роботу з обдарованими дітьми, творчі конкурси в ході предметно-методичних декад.

 Самоосвітня компетентність передбачає:
 Здатність самостійно здобувати і застосовувати знання та вміння; критично відбирати та аналізувати отриману інформацію; вміти працювати з персональним комп’ютером; здатність застосовувати набуті знання в житті, роботі, спілкуванні; вміти поглянути на себе з боку, критично оцінити себе та виробляти потребу в постійній освітній діяльності.
 
Яким шляхом:
 Розвиток трьох її  основних блоків.
  І. Соціально-освітнього, який передбачає:
- співробітництво;
- ухвалення спільних рішень;
- розв’язання різних ситуацій;
- взаєморозуміння;
- активність;
- вироблення своєї позиції;
- вміння долати труднощі
ІІ. Мотиваційно- самоосвітнього, який передбачає:
- розуміння особистих потреб;
- здатність до навчання;
- винахідливість;
- прагнення успіху;
- бажання змін;
- знаходження нестандартних рішень
ІІІ. Функціонально-самоосвітнього,  який передбачає:
- організаційне самонавчання;
- впорядкування своїх знань;
- оцінювання набутих знань;
- представлення, обґрунтування та захист отриманих результатів;
- уміння оперувати знаннями.
     Учитель є головною рушійною силою в забезпеченні процесу формування самоосвітньої компетентності. Від нього , від його професійної компетентності залежать результати , яких досягнуть учні.




Соціальна компетентність передбачає :
-     сформовану життєву позицію;
-            здатність виявляти національну гідність;
-            бажання успішно самореалізуватися  в суспільстві як громадянин;
-            свідоме розуміння й впровадження в життя правової культури;
-            толерантне ставлення до поглядів і переконань інших людей;
-            здатність жити і працювати в колективі.

Яким шляхом :

-            кожен учень школи – член дитячої  громадської організації;
-            бере участь в житті класу і школи;
-            має власне доручення, за виконання якого звітує перед членами свого учнівського колективу;
-            залучається до проведення тижнів правових знань, виховується на кращих традиціях українського народу, його героїчного минулого, звичаях і обрядах.

 Здоров’язберігаюча компетентність передбачає:
-   постійно впроваджує в життя принцип «Здорова дитина  - здорова нація»;
- знає основні свої дії та дії колективу під час надзвичайних ситуацій;
- веде здоровий спосіб життя;
- постійно підвищує фізичну енергію і стан.

Яким шляхом :

Кожен учень школи бере активну участь у різноманітних спортивних конкурсах, змаганнях. Залучається до участі в тижнях ОБЖ та днях Цивільного захисту. Має можливість відвідувати спортивні секції, брати участь тижнях Довкілля.

Поетапний розвиток компетентностей

Моделі
Загальні риси
Якісні характеристики

Випускник початкових класів

Працелюбний,  уважний, старанний, емоційний, інтелектуальний; дитина з розвинутою мовою, мисленням, зоровою і слуховою пам’яттю, яка вміє  слухати і чути, мислити і володіти  почуттям самоконтролю та самостійності.

Упевненість у собі, відчуття повно-цінності, старанність, працелюбність, самостійність, дисциплінованість, доб-розичливість, комунікативність, мотивація досягнення успіху, відповідальність,  навчально-пізнавальні інтереси.

Випускник середніх класів

Спостережливий, креативний, творчий, володіє почуттям психологічної захищеності, має аналітичні здібності, абстрактне мислення, регульовану пам’ять; здатний розмірковувати, має інтелектуальну пізнавальну активність.

Особистісне самовизначення, потреба в громадському визнанні, прагнення до самоствердження,  задоволення своїм становищем, його моральне усвідомлення; соціальна дорослість, відповідальність за свої вчинки, мотивація суспільно-корисної діяль-ності, пізнавальні інтереси, потреба в самопізнанні, адекватна самооцінка.

Випускник старших класів

Інтелектуально зрілий, самостійний у прийнятті рішень і виборі дій, теоретично усвідомлює свою мету, володіє своїми пізнавальними процесами, уміє рефлексувати, аргументувати і доводити свої судження, має критичне мислення, творчо активний, здатний до спілкування й пізнання загальних законів природи.

Здатний усвідомити свою індивідуальну цілісність, неповторність, соціально зрілий, професійно зорієнтований; критично ставиться до себе і своїх вчинків, відчуває потребу в пошуку сенсу життя, має соціальні та моральні переконання, громадянський світогляд, морально зрілий і готовий до самовизначення.


Випускник школи :

· Дорожить школою і її традиціями.
· Знає основні положення Конституції України, має уявлення про політичну структуру сучасної держави і державної влади.
· Вміє використовувати теоретичні знання на практиці, в конкретних життєвих умовах.
· Володіє вміннями і навичками вільно, комунікативно виправдано користуватися засобами рідної мови, яка є неоціненною національною святинею, скарбницею духовних надбань українського народу.
· Толерантна людина: вміє цінувати взаємини з іншими людьми ( в колективі, сім’ї, суспільстві).
· Готовий до подальшого продовження освіти і самоосвіти в обраній професійній галузі. Спроможний обрати сферу освітньої діяльності відповідно до своїх інтересів і нахилів.
· Має уявлення про загальну ситуацію на ринку праці, тенденції щодо трудової зайнятості, перспективи розвитку основних галузей народного господарства.
· Здатний до самовиховання, самоконтролю й самоосвіти.
· Вміє оцінювати явища навколишнього життя, свою поведінку і поведінку інших з глибоких морально-гуманістичних позицій, почуття краси та міри.
Бути добре фізично розвиненим, вести здоровий спосіб життя
     Навчання в школі стає інтерактивним, розкриває внутрішні особливості учнів, що формує компетентну особистість учня в різних сферах діяльності.
Очікувані результати навчання здобувачів освіти. Відповідно до мети та загальних цілей, окреслених у Державному стандарті, визначено завдання, які має реалізувати вчитель/вчителька у рамках кожної освітньої галузі.

Результати навчання повинні робити внесок у формування ключових компетентностей учнів.
№ з/п
Ключові компетентності
Компоненти
1
Спілкування державною (і рідною — у разі відмінності) мовами
Уміння: ставити запитання і розпізнавати проблему; міркувати, робити висновки на основі інформації, поданої в різних формах (у текстовій формі, таблицях, діаграмах, на графіках); розуміти, пояснювати і перетворювати тексти задач (усно і письмово), грамотно висловлюватися рідною мовою; доречно та коректно вживати в мовленні термінологію з окремих предметів, чітко, лаконічно та зрозуміло формулювати думку, аргументувати, доводити правильність тверджень; уникнення невнормованих іншомовних запозичень у спілкуванні на тематику окремого предмета; поповнювати свій словниковий запас.
Ставлення: розуміння важливості чітких та лаконічних формулювань.
Навчальні ресурси: означення понять, формулювання властивостей, доведення правил, теорем
2
Спілкування іноземними мовами
Уміння: здійснювати спілкування в межах сфер, тем і ситуацій, визначених чинною навчальною програмою; розуміти на слух зміст автентичних текстів; читати і розуміти автентичні тексти різних жанрів і видів із різним рівнем розуміння змісту; здійснювати спілкування у письмовій формі відповідно до поставлених завдань; використовувати у разі потреби невербальні засоби спілкування за умови дефіциту наявних мовних засобів; ефективно взаємодіяти з іншими усно, письмово та за допомогою засобів електронного спілкування.
Ставлення: критично оцінювати інформацію та використовувати її для різних потреб; висловлювати свої думки, почуття та ставлення; адекватно використовувати досвід, набутий у вивченні рідної мови та інших навчальних предметів, розглядаючи його як засіб усвідомленого оволодіння іноземною мовою; обирати й застосовувати доцільні комунікативні стратегії відповідно до різних потреб; ефективно користуватися навчальними стратегіями для самостійного вивчення іноземних мов.
Навчальні ресурси: підручники, словники, довідкова література, мультимедійні засоби, адаптовані іншомовні тексти.
3
Математична компетентність
Уміння: оперувати текстовою та числовою інформацією; встановлювати відношення між реальними об’єктами навколишньої дійсності (природними, культурними, технічними тощо); розв’язувати задачі, зокрема практичного змісту; будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об'єктів, процесів і явищ, інтерпретувати та оцінювати результати; прогнозувати в контексті навчальних та практичних задач; використовувати математичні методи у життєвих ситуаціях.
Ставлення: усвідомлення значення математики для повноцінного життя в сучасному суспільстві, розвитку технологічного, економічного й оборонного потенціалу держави, успішного вивчення інших предметів.
Навчальні ресурси: розв'язування математичних задач, і обов’язково таких, що моделюють реальні життєві ситуації
4
Основні компетентності у природничих науках і технологіях
Уміння: розпізнавати проблеми, що виникають у довкіллі; будувати та досліджувати природні явища і процеси; послуговуватися технологічними пристроями.
Ставлення: усвідомлення важливості природничих наук як універсальної мови науки, техніки та технологій. усвідомлення ролі наукових ідей в сучасних інформаційних технологіях
Навчальні ресурси: складання графіків та діаграм, які ілюструють функціональні залежності результатів впливу людської діяльності на природу
5
Інформаційно-цифрова компетентність
Уміння: структурувати дані; діяти за алгоритмом та складати алгоритми; визначати достатність даних для розв’язання задачі; використовувати різні знакові системи; знаходити інформацію та оцінювати її достовірність; доводити істинність тверджень.
Ставлення: критичне осмислення інформації та джерел її отримання; усвідомлення важливості інформаційних технологій для ефективного розв’язування математичних задач.
Навчальні ресурси: візуалізація даних, побудова графіків та діаграм за допомогою програмних засобів
6
Уміння вчитися впродовж життя
Уміння: визначати мету навчальної діяльності, відбирати й застосовувати потрібні знання та способи діяльності для досягнення цієї мети; організовувати та планувати свою навчальну діяльність; моделювати власну освітню траєкторію, аналізувати, контролювати, коригувати та оцінювати результати своєї навчальної діяльності; доводити правильність власного судження або визнавати помилковість.
Ставлення: усвідомлення власних освітніх потреб та цінності нових знань і вмінь; зацікавленість у пізнанні світу; розуміння важливості вчитися впродовж життя; прагнення до вдосконалення результатів своєї діяльності.
Навчальні ресурси: моделювання власної освітньої траєкторії
7
Ініціативність і підприємливість
Уміння: генерувати нові ідеї, вирішувати життєві проблеми, аналізувати, прогнозувати, ухвалювати оптимальні рішення; використовувати критерії раціональності, практичності, ефективності та точності, з метою вибору найкращого рішення; аргументувати та захищати свою позицію, дискутувати; використовувати різні стратегії, шукаючи оптимальних способів розв’язання життєвого завдання.
Ставлення: ініціативність, відповідальність, упевненість у собі; переконаність, що успіх команди – це й особистий успіх; позитивне оцінювання та підтримка конструктивних ідей інших.
Навчальні ресурси: завдання підприємницького змісту (оптимізаційні задачі)
8
Соціальна і громадянська компетентності
Уміння: висловлювати власну думку, слухати і чути інших, оцінювати аргументи та змінювати думку на основі доказів; аргументувати та відстоювати свою позицію; ухвалювати аргументовані рішення в життєвих ситуаціях; співпрацювати в команді, виділяти та виконувати власну роль в командній роботі; аналізувати власну економічну ситуацію, родинний бюджет; орієнтуватися в широкому колі послуг і товарів на основі чітких критеріїв, робити споживчий вибір, спираючись на різні дані.
Ставлення: ощадливість і поміркованість; рівне ставлення до інших незалежно від статків, соціального походження; відповідальність за спільну справу; налаштованість на логічне обґрунтування позиції без передчасного переходу до висновків; повага до прав людини, активна позиція щодо боротьби із дискримінацією.
Навчальні ресурси: завдання соціального змісту
9
Обізнаність і самовираження у сфері культури
Уміння: грамотно і логічно висловлювати свою думку, аргументувати та вести діалог, враховуючи національні та культурні особливості співрозмовників та дотримуючись етики спілкування і взаємодії; враховувати художньо-естетичну складову при створенні продуктів своєї діяльності (малюнків, текстів, схем тощо).
Ставлення: культурна самоідентифікація, повага до культурного розмаїття у глобальному суспільстві; усвідомлення впливу окремого предмета на людську культуру та розвиток суспільства.
Навчальні ресурси: математичні моделі в різних видах мистецтва
10
Екологічна грамотність і здорове життя
Уміння: аналізувати і критично оцінювати соціально-економічні події в державі на основі різних даних; враховувати правові, етичні, екологічні і соціальні наслідки рішень; розпізнавати, як інтерпретації результатів вирішення проблем можуть бути використані для маніпулювання.
Ставлення: усвідомлення взаємозв’язку кожного окремого предмета та екології на основі різних даних; ощадне та бережливе відношення до природніх ресурсів, чистоти довкілля та дотримання санітарних норм побуту; розгляд порівняльної характеристики щодо вибору здорового способу життя; власна думка та позиція до зловживань алкоголю, нікотину тощо.
Навчальні ресурси: навчальні проекти, завдання соціально-економічного, екологічного змісту; задачі, які сприяють усвідомленню цінності здорового способу життя



Такі ключові компетентності, як уміння вчитися, ініціативність і підприємливість, екологічна грамотність і здоровий спосіб життя, соціальна та громадянська компетентності можуть формуватися відразу засобами усіх предметів. Виокремлення в навчальних програмах таких наскрізних ліній ключових компетентностей як «Екологічна безпека й сталий розвиток»,
«Громадянська відповідальність», «Здоров’я і безпека», «Підприємливість і фінансова грамотність» спрямоване на формування в учнів здатності застосовувати знання й уміння у реальних життєвих ситуаціях.
       Компетентний підхід у навчанні й вихованні переборює розрив між навчанням і життям. Освіта та виховання в школі виступають як інструмент самовдосконалення особистості та допомагає сформувати особистість, компетентну в різних сферах діяльності. Тому виникла необхідність розробити нову концепцію моделі випускника, засновану на сучасних принципах.
Образ випускника початкової школи :
прийняття та розуміння учнями таких цінностей, як "родина", "школа", "учитель", "батьківщина", "природа", "дружба з однолітками", "повага до старших";
-потреба виконувати правила для учнів, уміння розрізняти добрі та погані вчинки людей, правильно оцінювати свої дії та поведінку однокласників, зберігати порядок і дисципліну у школі та громадських місця;.
аявність досвіду участі в підготовці та проведенні суспільно корисних справ, здійснення індивідуального й колективного вибору доручень і завдань у процесі організації життєдіяльності у класі та школі;
постережливість, активність і старанність у навчальній праці, стійкий інтерес до пізнання. Сформованість основних рис індивідуального стилю навчальної діяльності, готовності до навчання в основній школі;
володіння найпростішими комунікативними вміннями та навичками: уміння говорити та слухати; здатність співпереживати, співчувати, виявляти увагу до інших людей, тварин, природи. Сформованість первинних навичок саморегуляції.
Образ випускника 9-го класу як головний цільовий орієнтир  роботи з учнями школи ІІ ступеня:
прийняття й розуміння цінностей "людина", "особистість", "індивідуальність", "праця", "спілкування", "колектив", "довіра", "вибір". Знання й дотримання традицій школи.
свідомлення можливостей  власного "я", оволодіння прийомами та методами самоосвіти і самовиховання, орієнтація на соціально значущі форми та способи самореалізації та самоствердження. Готовність боротися за свою честь і честь колективу, відповідати за свої вчинки та дії.
ктивність і здатність виявляти сильні сторони своєї особистості в життєдіяльності класу і школи, уміння планувати, готувати, проводити й аналізувати колективну творчу справу, бесіду, ігри тощо.
формованість індивідуального стилю навчальної діяльності, стійких навчальних інтересів і схильностей, уміння розвивати та керувати пізнавальними процесами особистості, здатності адекватно діяти в ситуації вибору на уроці.
асвоєння основ комунікативної культури особистості: уміння висловлювати та відстоювати свою точку зору: оволодіння навичками неконфліктного спілкування; здатність будувати та підтримувати спілкування в різних ситуаціях із людьми, які відрізняються один від одного за віком, ціннісними орієнтаціями та іншими ознаками.
датність бачити і розуміти гармонію та красу, знання видатних діячів і здобутків літератури і мистецтва, апробація своїх можливостей у музиці, літературі, сценічному й образотворчому мистецтві.
озвиток основних фізичних якостей: швидкості, спритності, гнучкості, сили і витривалості; оволодіння найпростішими туристичними вміннями та навичками; знання та дотримання режиму занять фізичними вправами; здатність розробити та реалізувати індивідуальну програму фізичного удосконалювання.






Образ випускника 11-го класу, як головний цільовий орієнтир у  роботі з учнями школи ІІІ ступеня:
етою повної загальної середньої освіти є всебічний розвиток, виховання і соціалізація особистості, яка здатна до життя в суспільстві та цивілізованої взаємодії з природою, має прагнення до самовдосконалення і навчання впродовж життя, готова до свідомого життєвого виборусамореалізації, відповідальності, трудової діяльності та громадянської активності.
смислення цілей та змісту свого життя.
асвоєння цінностей "батьківщина", "культура", "любов", "творчість", "самоактуалізація", "суб'єктність". Наявність почуття гордості за приналежність до своєї нації, за свою Батьківщину. Знання й розуміння основних положень Конституції країни.
озуміння сутності моральних якостей і рис характеру оточуючих людей, толерантність у їхньому сприйнятті, прояв у відносинах з ними таких якостей, як доброта, чесність, порядність, увічливість.
декватна оцінка своїх реальних і потенційних можливостей, упевненість у собі, готовність до професійного самовизначення, самоствердження та самореалізації в дорослому житті.
ктивність у загальношкільних і класних справах, у роботі з молодшими школярами. Наявність високих досягнень в одному або декількох видах діяльності.
аявність бажання й готовності продовжити навчання після школи, потреба в поглибленому вивченні обраної галузі знань, їхньому самостійному здобуванні.
формованість індивідуального стилю спілкування; володіння різноманітними комунікативними компетентностями, способами підтримки емоційно стійкої поведінки у кризовій життєвій ситуації; здатність коректувати у спілкуванні та відносинах свою й чужу агресію.
міння будувати свою життєдіяльність за законами гармонії та краси; потреба у відвідуванні театрів, виставок, концертів; прагнення діяти гарно в навчальній, трудовій, улюбленій дозвільній діяльності, поводженні та відносинах з навколишніми; прояв індивідуальної своєрідності у сприйнятті та творенні краси.
-прагнення до фізичної досконалості; уміння підготувати та провести рухливі ігри та спортивні змагання серед своїх однолітків і молодших школярів; звичка щодня займатися фізичними вправами та вміння використовувати їх у поліпшенні своєї працездатності й емоційного стану.

Немає коментарів:

Дописати коментар